Design nie ma sensu! Dobry design ma sens!


Design nie ma sensu! Dobry design ma sens!
2013-06-28
Organizatorzy konferencji „Design nie ma sensu!”, która odbyła się we Wrocławiu, w siedzibie Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, pod nieco kontrowersyjnym tytułem ukryli poważne wezwanie


– płynące zarówno ze strony producentów, jak i projektantów oraz przedstawicieli środowiska akademickiego. Pojęcie „designu” wymaga w Polsce redefinicji, stworzenia metodologii współpracy miedzy projektantami i przemysłem oraz powiązania zadań projektowych z konkretnymi potrzebami.

Przeczytaj również:


Galeria Wnętrz DOMAR połączyła w tym roku swoje siły ze Szkołą Wyższą Psychologii Społecznej, aby dzięki w ramach organizowanej wspólnie konferencji dostarczyć swoim partnerom i kontrahentom, przedstawicielom branży wyposażenia wnętrz z Dolnego Śląska, projektantom oraz studentom kierunków projektowych praktycznej wiedzy dotyczącej różnych zagadnień związanych z wdrażaniem wzornictwa w organizacjach oraz z budowaniem strategii tego rodzaju działań.
Partnerami merytorycznymi konferencji były: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej we Wrocławiu, Wydział Grafiki Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej we Wrocławiu oraz Harvard Business Review.

Mity o designie 

Już pierwsza prezentacja, przygotowana przez Bartosza Zamirowskiego oraz dział marketingu DOMAR S.A., jasno dowiodła, że co prawda każdy z nas ma własną definicję „designu”, ale nie oznacza to wcale, że są to definicje właściwe. Design to dla nas najczęściej synonim efektownej formy, modnego trendu, ładnego wyglądu produktu. Bardziej skłonni jesteśmy by powiązać go z modą niż z przemysłem, a już sporadycznie przychodzi nam do głowy to, że mógłby on służyć rozwiązywaniu jakichś konkretnych problemów.

Coś zaprojektować?

Tymczasem w designie, zgodnie ze słowami jednego z kolejnych prelegentów, prof. Michaela Fleischera, wcale „ nie chodzi o to, żeby coś zaprojektować”. Chodzi o to, by zrozumieć mechanizm tworzenia i używania świata.” Co pomaga nam zrozumieć np. zachowania zakupowe klientów? Tomasz Zaleśkiewicz, kierownik Katedry Psychologii Ekonomicznej oraz Centrum Badań nad zachowaniami Ekonomicznymi przy SWPS bardzo ciekawie opowiedział o sile kontekstu która sprawia, że jedna i ta sama oferta może wydawać się niezwykle atrakcyjna lub nie zwracać w ogóle uwagi kupujących. Z kolei Tomasz Wiktorski z B+R studio przedstawił konkretne wyniki badań dokumentujące popyt na wyposażenie wnętrz, a zwłaszcza meble na polskim rynku. Statystyczny Polak najchętniej robi zakupy w dużym centrum meblowym, a wychodzi stamtąd najczęściej z meblami do jadalni lub salonu. Jednak w obliczu kryzysu wielu z nas „zablokowało” tymczasowo meblowe zakupy, co w przyszłości może zaowocować wzmożonym popytem.

„Katalogowcy” i kreatywni

Michał Grech, pracownik Instytutu Grafiki SWPS zajmująco przedstawił wyniki badań nad tym, jak Polacy prezentują swój styl życia w komunikacji, ale również w konsumpcji: jakie marki, produkty wybierają, co traktują jako oznakę prestiżu. Ten materiał, dostępny również w publikacji „Style życia w komunikacji”, zawiera bardzo wiele interesujących informacji o języku jakim opisują siebie polscy konsumenci w poszczególnych grupach i o języku, którym do tych grup należy mówić. Koncepcję nowego narzędzia badawczego, pozwalającego poznać sprzedawcom oczekiwania klienta przedstawił Szymon Hanczar, projektant biorący udział w poprzedzających konferencję warsztatach „(Prze)myśleć przestrzeń”. Interdyscyplinarny zespół projektowy stworzył podczas nich rodzaj ankiety mogącej służyć do badań np. w salonach meblowych.

Ile kosztuje design?

Projektowanie „pod wpływem impulsu”, bez uwzględnienia potrzeb klientów czy ich możliwości zakupowych może się zakończyć fiaskiem. Michalina Mendelewska, dyrektor ds. rozwoju Bizzarto i Tombea opowiedziała o tym, jak ucząc się na błędach jej firma wypracowała skuteczną metodologię rozwoju produktu. To bardzo istotne, bo tworzenie dobrego designu wymaga sporych nakładów, co potwierdziła w swoim wystąpieniu Anna Vonhausen, dyrektor kreatywna SITAG Formy Siedzenia. O wysokiej cenie projektowych błędów, groźnej zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw, mówił też Zbigniew Sobierajski, przedsiębiorca i propagator rozwoju produktu przez ergonomię i dobre wzornictwo. Jednocześnie trudno chyba znaleźć w Polsce kogoś, kto byłby większym zwolennikiem współpracy przemysłu z projektantami i rozwoju firm poprzez innowacyjność.

Co może projektant?

Michał Dróżdż, dyrektor działu strategicznego zarządzania wzornictwem ZELMER niezwykle obrazowo opowiedział o przyczynach nieudanej współpracy między firmami i projektantami. Brak briefu, nieświadomość potrzeb rynku i firmy, „designowanie”, nieumiejętność kompleksowego budowania oferty – wszystko to prowadzi do marnotrawstwa, strat, konfliktów. Jednocześnie jednak dobry, doświadczony projektant może wnieść do firmy nowe, świeże spojrzenie i zaproponować nowe, atrakcyjniejsze produkty i skuteczniejsze rozwiązania. Katarzyna Okińczyc, projektantka, stwierdziła, że czasem projektant musi być „zabójcą”, niszczącym z premedytacją pewne schematy myślenia, przestarzałe wzory, nieatrakcyjny wizerunek, niefunkcjonalne rozwiązania. Ciekawe informacje na temat , tego w jakim zakresie mogą być pomocni projektanci zaprezentował też Hubert Anyżewski, wiceprezes Use Lab i specjalista w zakresie projektowania user experience.

Musimy się uczyć

Wrocławska konferencja pokazała dobitnie, że wszyscy zainteresowani rozwojem dobrego polskiego wzornictwa są zgodni co do tego, że musimy się jeszcze wiele nauczyć, jeśli chodzi o rozumienie istoty designu i jego wdrażanie. Zmiany potrzebne są na wszystkich poziomach: od polityki rządu, po sposób kształcenia projektantów i świadomość konsumentów. Katarzyna Świętek, kierownik marketingu DOMAR S.A. podsumowując konferencję, zwróciła też uwagę na to, że „Design nie ma sensu” przybrała formułę dzielenia się wiedzą pochodzącą od różnych grup osób związanych z polskim wzornictwem. „Od początku dążyliśmy do nadania naszej konferencji edukacyjnego charakteru, wpisania w jej program jak najbardziej ciekawych i inspirujących wystąpień, reprezentujących różne obszary wiedzy i różne doświadczenia. Wydaje nam się, że ta wymiana, była w tym roku bardzo owocna i doprowadziła wielu uczestników konferencji do głębokiego przemyślenia własnego podejścia do zjawiska nazywanego designem”


Patroni merytoryczni:
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej we Wrocławiu, Instytut Grafiki SWPS, Harvard Businnes Review, Profundo

Patroni medialni:
Design Alive, Design by, Galerie Handlowe, Gazeta Wyborcza, DOMO, Dobre Wnętrze, meble.pl, Palapa, Punkt Informacji Kulturalnej


Kontakt:
Galeria Wnętrz DOMAR:
Katarzyna Świętek  / 665 910 304 / katarzyna.swietek@domar.pl
Profundo Public Relations:
Wanda Modzelewska / 503 002 335/ wanda.modzelewska@profundo.pl



Nadesłał:

Profundo

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl